ChocoladePremium

10 tips tegen talenttekort

Fons Leroy deelt ervaring op jaarvergadering Choprabisco

algemene vergadering 25

Tijdens de jaarvergadering 2025 van Choprabisco was Fons Leroy, voormalig afgevaardigd bestuurder van de VDAB en huidig voorzitter van VLAJO, te gast. Hij deelde zijn jarenlange ervaring en gaf tips mee om het talenttekort tegen te gaan. Rode draad: "We vervallen steeds weer in oude patronen... er moeten echte veranderingen plaatsvinden."

Sweet Heroes

sweet heroesTijdens de algemene vergadering van Choprabisco op 25 juni 2025 was er ruime aandacht voor 'Sweet Heroes', het project dat de sectorfederatie samen met VLAJO (Vlaamse Jonge Ondernemingen) dit jaar opzette. Sweet Heroes zijn gastsprekers uit de voedingsindustrie die chocolade, pralines, koekjes en confiserie in België produceren en/of verkopen. Door middel van gastlessen in het middelbaar onderwijs geven zij een authentiek inzicht in de sector, de carrièremogelijkheden en de oplossingen die de voedingsindustrie biedt voor maatschappelijke vraagstukken zoals duurzaamheid, gezondheid en innovaties op het gebied van smaak en productontwikkeling.

Er vonden al enkele gastlessen plaats, maar er kwam ook een warme oproep naar de sector om te participeren: "Het is een reality check voor beide partijen. Deel twee lesuurtjes lang uw passie en ervaringen met de werknemers en chocolatiers van de toekomst."

Fons Leroy
Fons Leroy, voorzitter VLAJO

Talententekort

Krapte blijft

Aansluitend bij het verhaal van Sweet Heroes deelde de voorzitter van VLAJO zijn ideeën en visie over de arbeidsmarkt. Als voormalig afgevaardigd bestuurder van de VDAB kan Fons Leroy natuurlijk bogen op zijn jarenlange ervaring. Beginnen deed hij met de weinig optimistische mededeling dat de krapte op de arbeidsmarkt ook de komende 10 jaar blijft bestaan. "Er komen slechts 8 instromers de arbeidsmarkt op voor elke 10 uitstromers. Die vergrijzing zorgt voor een (ook maatschappelijke) spanning die het komende decennium nog zal aanhouden. Echte wijzigingen dringen zich op, want tot nu toe hervallen we steeds in de oude patronen."

Tien tips

Fons Leroy deelde vervolgens met de aanwezige leden zijn tips waarmee bedrijven zich kunnen wapenen tegen een personeelstekort. Belangrijk daarbij is dat meerdere tips tegelijk moeten ter harte genomen worden om alle vacatures in de toekomst te kunnen invullen.

1. Weg met de klassieke manieren van werving en selectie

Bedrijven maken het zichzelf moeilijk wanneer ze blijven werven op basis van lange vacaturevereisten, blijven vertrekken van een vacature met gedetailleerde taak- en competentielijsten en enkel steunen op klassieke testbatterijen.

Het is veel slimmer om een gesprek aan te gaan op grond van de talenten van de kandidaat en te kijken hoe die talenten in een job kunnen worden gegoten. Attitudes primeren. Boetseer dus jobs-op-maat in functie van de talenten die zich aandienen. Dat garandeert een hogere inzetbaarheid.

jobs
Jobs-op-maat in functie van de talenten garanderen een hogere inzetbaarheid

2. Omarm diversiteit

De arbeidsmarktreserve is ruimer bij personen met diversiteitskenmerken zoals personen met een migratieachtergrond of personen met beperkingen. Kijk naar de talenten van deze personen en zet vooroordelen opzij. Inclusie is the way to go.

Amerikaans onderzoek aan Harvard toont aan dat bedrijven met een divers personeelsbestand veel innovatiever en succesrijker zijn. Ze hebben ook meer voeling met klanten en gebruikers die diverser zijn.

3. Vorm eigen medewerkers

21e eeuw vaardigheden
Generieke vaardigheden die in de 21e eeuw als troef voor de toekomst gelden

Zoek niet naar de perfecte kandidaat; de witte raaf tussen de sollicitanten dient zich zelden aan. Engageer eerder kandidaten met een groeipotentieel en leergoesting en leid hen zelf op tot de gewenste medewerker.

Door hen zelf te vormen, leren ze de eigen bedrijfstoepassingen én de bedrijfscultuur direct kennen. Jongeren appreciëren ook dat een bedrijf investeert in hun ontwikkeling en zien dat als een voordeel om te blijven.

4. Werk samen met scholen

Scholen - van het secundair tot het hoger onderwijs - zoeken bedrijven voor stageplaatsen, duaal leren, praktische proeven, om jongeren te laten kennismaken met ondernemen, om projecten te begeleiden…

Door samen te werken met scholen zorgt een bedrijf dat het in het vizier komt van jongeren en dat opent perspectieven voor aanwervingen op termijn.

5. Kijk door een cv met gaten

Sommige kandidaten hebben een gat in hun cv. Een periode van inactiviteit is helaas dikwijls een voldoende reden om hen niet aan te werven.

Ga daarom juist een gesprek aan over het gat in het cv. Mogelijks ontdek je zo dat kandidaten dan juist heel bruikbare competenties en ervaringen hebben opgedaan. Zo brengen bijvoorbeeld huismoeders die terug de arbeidsmarkt betreden vaardigheden mee zoals organisatievermogen, flexibiliteit, empathie en ondernemingszin. 

kinderzorg
Een gat in een cv verbergt soms een zee aan opgedane vaardigheden

6. Stap af van een uniform hr-beleid 

Jongeren opteren voor de mogelijkheid om zelf werktijd- en loopbaankeuzes te maken. Ze willen zelf vorm geven aan de combinatie tussen werken en privé leven.

Een uniform hr-beleid komt niet tegemoet aan hun verwachtingen. Bovendien voldoet zo’n beleid niet aan het reïntegreren van personen met beperkingen, personen met gezondheidsproblemen of 60-plussers. Zij hebben nood aan jobs-op-maat, progressieve tewerkstellingsuren, mogelijkheden inzake thuiswerken…

7. Maak duidelijk welk bedrijf je bent!

Jongeren kiezen meer en meer voor bedrijven die ook een maatschappelijke impact willen realiseren, die inzetten op duurzaam ondernemen en duidelijke waarden uitdragen.

Zorg dus dat deze aspecten in jouw ‘employer branding’ aan bod komen maar ook en vooral echt deel uitmaken van jouw bedrijfscultuur. Gebruik dus bijvoorbeeld duurzaamheidsdoelstellingen om jouw business-strategie vorm te geven.

global goals
Duurzaamheidsdoelstellingen kun je gebruiken om je als bedrijf te positioneren

8. Inzet voor de lokale gemeenschap

Bedrijven zijn belangrijk voor de lokale gemeenschap omdat ze tewerkstelling garanderen. Hoe sterker je de band met die gemeenschap uitbouwt, hoe beter jouw imago en hoe meer aantrekkingskracht voor nieuwkomers op de arbeidsmarkt.

Sponsor dus een lokale sportclub of vereniging, doe mee aan lokale events zoals opendeurdagen, sportieve publieksevents, schoolevenementen in de buurt… Zo wordt de lokale gemeenschap ook jouw ambassadeur. 

9. Gebruik de nieuwe technologieën

Nieuwe technologieën laten toe om het werk beter en aangenamer te organiseren. Zo kan hefondersteuning bijvoorbeeld bepaalde werkzaamheden verlichten of kunnen robots ingeschakeld worden voor saaie en repetitieve taken zodat de medewerkers ‘rijkere’ taken kunnen verrichten. Andere technologieën heffen bepaalde beperkingen op. Zo kunnen spraak- en beeldtechnologieën het aanwerven van slechtziende of slechthorende personen vergemakkelijken.

exoskelet
Met nieuwe technologie - zoals het exoskelet op de foto - is werk beter en aangenamer te organiseren.

10. Investeer in welzijn op het werk

werkgeluk
Werkgeluk gaat over een duurzaam hr- en organisatiebeleid waarbij op alle elementen die gelinkt zijn met ‘goed werk’ tegelijkertijd wordt ingewerkt

Vergeet niet te investeren in het reeds aanwezig personeel. Werven met open voordeur heeft weinig zin indien de achterdeur ook open staat. Zorg dus dat jouw medewerkers blijven.

Bied hen voldoende opleidingskansen, geef hen inspraakmogelijkheden, versterk het werken in teams, houd het werk werkbaar. Bevorder gezond werken en geef medewerkers maximaal autonomie in de uitoefening van het werk.

Zo worden jouw medewerkers echte ambassadeurs van jouw bedrijf en stralen ze dit ook naar de buitenwereld uit.

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Dieter Devriendt9 juli 2025

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

Schrijnwerk maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.